یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۳
کد خبر: 377107

کولونوسکوپی یک آزمایش رایج برای بررسی انواع مشکلات گوارشی است. در طول کولونوسکوپی، بیمار معمولاً تحت داروی آرام‌بخش قرار می‌گیرد و پزشک از یک دوربین کوچک برای بررسی کل کولون و رکتوم استفاده می کند.

چه زمانی کولونوسکوپی لازم است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از houstonmethodist، کولونوسکوپی یک آزمایش رایج برای بررسی انواع مشکلات گوارشی است.

اکثر افراد این روش تشخیصی را به دلیل استفاده از آن در تشخیص سرطان کولورکتال و یافتن و درمان تومورهای پیش سرطانی می شناسند. با این حال، برخی از  «آمادگی» مورد نیاز برای آزمایش خودداری می کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است از ایده استفاده از یک دوربین کوچک برای نگاه کردن به داخل روده بزرگ خود ناراحت باشند. کولونوسکوپی بهترین ابزار موجود برای یافتن سرطان کولورکتال است و تنها در صورتی موثر است که آزمایش انجام شود. زمانی که سرطان کولورکتال زود تشخیص داده شود، نرخ بقای 90 درصدی دارد.

بیشتر بدانید:‌چه کسانی باید کولونوسکوپی شوند؟

کولونوسکوپی چیست؟

در طول کولونوسکوپی، بیمار معمولاً تحت داروی آرام‌بخش قرار می‌گیرد و پزشک از یک دوربین کوچک برای بررسی کل کولون و رکتوم برای بررسی پولیپ یا هر ناهنجاری دیگر استفاده می کند. این روش تشخیصی یک روش نسبتاً ساده است که معمولاً کمتر از 30 دقیقه طول می کشد.

بیمار باید قبل از عمل با نوشیدن محلول روده خود را به طور کامل تخلیه کند. تکمیل مقدمات به پزشکان بهترین شانس را برای یافتن سرطان و درمان ضایعات پیش سرطانی به نام پولیپ می دهد. اکثر سرطان های روده بزرگ به صورت پولیپ شروع می شوند. اگر آمادگی شما کامل نباشد، احتمالاً از شما خواسته می شود که کولونوسکوپی خود را مجدداً برنامه ریزی کنید.

دکتر ژان ناپس، جراح کولورکتال در هیوستون متدیست می گوید: «کولونوسکوپی به عنوان یک اقدام پیشگیرانه نیز عمل می کند. اگر چیزی شبیه پولیپ پیدا کنیم، می‌توانیم فورا آن را برداریم.»

علیرغم آنچه ممکن است شنیده باشید، آماده سازی کولونوسکوپی نباید تجربه وحشتناکی باشد. هنگام برنامه ریزی برای کولونوسکوپی، با پزشک خود در مورد راه هایی که می توانید آمادگی را آسان تر کنید، صحبت کنید. چه نوشیدن نیمی از محلول آماده سازی در روز قبل و نیمی از روز کولونوسکوپی، نوشیدن آن به صورت سرد، یا استفاده از پودر نوشیدنی طعم‌دار مانند کریستال لایت، پزشک شما احتمالاً تمام ترفندهای آماده سازی را تا حد ممکن آسان می‌داند.

پس از کولونوسکوپی، دکتر ناپس تاکید می کند که بیماران می توانند همان روز به خانه بروند و بلافاصله رژیم غذایی و فعالیت های عادی خود را از سر بگیرند.

چه زمانی به کولونوسکوپی نیاز دارید؟

45 سال دارید

انجمن سرطان آمریکا و کارگروه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده توصیه می کنند که افراد با خطر متوسط ​​سرطان روده بزرگ غربالگری را از سن 45 سالگی شروع کنند. علاوه بر کولونوسکوپی، آزمایش های غربالگری سرطان روده بزرگ دیگری نیز وجود دارد که افراد در معرض خطر متوسط ​​می توانند آنها را انجام دهند، از جمله:

  • آزمایش DNA مدفوع: نمونه ای از مدفوع شما برای جهش های ژنتیکی و محصولات خونی در مدفوع بررسی می شود.
  • سی تی کولونوگرافی (کولونوسکوپی مجازی): اشعه ایکس و سی تی اسکن برای تهیه تصاویر از داخل کولون و رکتوم استفاده می شود.
  • آزمایش ایمونوشیمیایی مدفوع (FIT) یا آزمایش خون مخفی مدفوع مبتنی بر گایاک (gFOBT): نمونه ای از مدفوع شما برای بررسی خون پنهان بررسی می شود.
  • سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر، بسیار شبیه کولونوسکوپی: پزشکان از دستگاهی برای بررسی داخل رکتوم و پایین روده بزرگ استفاده می کنند.

با پزشک خود در مورد خطر فردی خود و نوع غربالگری که با آن راحت تر هستید صحبت کنید.

شما در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستید

برخی از شرایط و سابقه پزشکی افراد را بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان کولورکتال قرار می دهد. اگر در معرض خطر بالاتری هستید، ممکن است مجبور شوید اولین کولونوسکوپی خود را قبل از 45 سالگی انجام دهید.

ممکن است در معرض خطر بالاتری باشید اگر:

  • شما سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ دارید: اگر والدین یا خواهر و برادر شما قبل از 50 سالگی تسرطان روده بزرگ دارند، شما در معرض خطر بیشتری قرار دارید. افرادی که سابقه خانوادگی دارند باید اولین کولونوسکوپی خود را در سن 40 یا 10 سالگی قبل از سن تشخیص اعضای خانواده خود انجام دهند. (اگر والدین شما در 42 سالگی تشخیص داده شده که سرطان دارند، باید غربالگری خود را از 32 سالگی شروع کنید.)
  • شما بیماری التهابی روده (IBD) را تجربه می کنید: بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد. افراد مبتلا به IBD ممکن است نیاز به انجام کولونوسکوپی غربالگری سرطان روده بزرگ 8 تا 10 سال پس از تشخیص خود داشته باشند و بسته به مدت زمانی که با IBD زندگی کرده اند، هر دو تا سه سال یک بار پیگیری کنند.
  • شما سابقه پولیپ یا تشخیص قبلی سرطان کولورکتال دارید: اگر تا به حال پولیپ‌ها را در طول کولونوسکوپی برداشته‌اید یا قبلاً تشخیص سرطان روده بزرگ داشته‌اید، ممکن است پزشک شما انجام کولونوسکوپی را هر سال یا حداکثر تا پنج سال توصیه کند. 
  • شما یک بیماری ژنتیکی مانند پولیپ آدنوماتوز خانوادگی (FAP) یا سندرم لینچ دارید که به آن سرطان کولورکتال غیرپلیپوز ارثی (HNPCC) نیز گفته می شود: افراد مبتلا به این شرایط ممکن است مجبور شوند اولین کولونوسکوپی خود را در سنین 10 تا 12 سالگی انجام دهند و هر غربالگری را تا دو سال بسته به عوامل خطر فردی ادامه دهند.

علائم گوارشی دارید

در حالی که غربالگری سرطان کولون معمولاً دلیلی است که فردی کولونوسکوپی می‌کند، این آزمایش برای غربالگری انواع بیماری‌های گوارشی نیز استفاده می‌شود.

کولونوسکوپی به عنوان آزمایش برای شرایط زیر استفاده می شود:

  • خونریزی در دستگاه گوارش
  • دیورتیکولیت، کیسه های التهاب در دستگاه گوارش
  • هموروئید
  • بیماری های التهابی روده، از جمله بیماری کرون و کولیت اولسراتیو
  • سندرم روده تحریک‌پذیر
  • انسدادها (نواحی باریک روده بزرگ)
  • بررسی هرگونه زخم
     

بیماری های دستگاه گوارش می توانند علائم مشترکی با سرطان روده بزرگ داشته باشند. بنابراین بهتر است که ایمن باشید و برای درک علائمی که دارید با پزشک خود صحبت کنید. اگر هر یک از این موارد را تجربه کردید، فوراً به پزشک خود مراجعه کنید:

  • درد شکم، نفخ یا گرفتگی
  • مدفوع قرمز روشن یا سیاه
  • تغییر در ظاهر مدفوع
  • تغییر در عادات روده، مانند یبوست یا اسهال
  • فرسودگی
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
     

اغلب افراد علائم سرطان روده بزرگ را تا زمانی که خیلی دیر شده است نادیده می گیرند. آنها از دست دادن خون را به یک هموروئید یا چیزی که خورده اند نسبت می دهند. اما وقتی علائم مزمن تر شد، باید توسط پزشک معاینه شوید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha